Santiago: Spaanse hoogvlakte - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Jeroen Slagers - WaarBenJij.nu Santiago: Spaanse hoogvlakte - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Jeroen Slagers - WaarBenJij.nu

Santiago: Spaanse hoogvlakte

Door: Jeroen slagers

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

11 Juli 2015 | Spanje, Burgos

Ben weer eens mijn bril vergeten, dus ik kan hetverslag amper terug lezen.
De dagen vliegen voorbij, op zich vindt ik dat niet erg, inheb het wel een beetje gehad. Voor iemand die zelden
langer als 10 dagen op vakantie gaat, is dit een hele uitdaging, lees maar pelgrimstocht.
Nu schrijvende in een klein Spaans kroegje, datop zich al een leuke sfeer uitstraalt, zit ik aan een café au leche, wat te mijmeren over de afgelopen dagen.
Ja het is en blijft erg warm, dus lekker vroeg opstaan ( 5.00 ) niet om als eerste weer in de volgende auberge te zijn, want ik wil juistnu genieten van de omgeving. En laat dit nu het probleem zijn.
De omgeving wordt steeds wijder, er is steeds minderbegroeing en schaduw. Heel, heel veel graan.
Een verandering van de omgeving is boeiend, enelkeomgeving heeft een bepaalde schoonheid, en zonatuurlijk ook dit Spaanse landschap. Waar kun je km ver kijken en alleen maar graan en wat pelgrims zien. Het valt ook wel mee met de drukte, ik denk datdit komt omdat veel pelgrims op 25 juli in Santiago willen zijn, dan is het een feestdag ern er is een speciale mis voor de pelgrims. Laat ik nou de afgelopen weken bijna elke dag naar de kerk zijn geweest, dus deze laat ik moi aan mij voorbij gaan.
Ik wandel nog steeds met Rob en Alfonso en de twee Italiaans vrouwen. Op zich heel gezellig, maar ik bemerk dat ik voor mezelf te weinig ruimte heb om dingen zelf te doen, zonder rekening te houden met andere mensen.
Dit klinkt egoïstisch, misschien is dit ook wel, maar ik heb soms tijd voor mezelf nodig.
Nee, hoor ben niet zwaar op de hand, het blijft leuk, en het is nog steeds een uitdaging, alleen is de spanning er even af.
Het loslaten van de dagelijkse dingen is mij goed afgegaan, misschien hoort dit weer een beetje bij het toelaten.
Goed, zijn er nog bijzondere dingen te zien geweest, natuurlijk Spanje blijft prachtig.
De manier van leven, de oude historie, die hier redelijk goed bewaard is gebleven en onderhouden wordt.
Alles is voor de pelgrim goed aangegeven, en de camino is hier een begrip, tevens voor veel mensen een bron van inkomsten.
BURGOS is een prachtige stad, tenminste het historische gedeelte, HIer heb ik de mooiste Cathedraal gezien.
Wat een pracht en praal en wat een historie zit aan deze kerk verbonden.
We hadden een prachtig pension in de Rue la Puenta, ( € 15 p.p ) en dat in de binnenstad. We zijn supergoed geholpen door het toeristenbureau
Behalve deze CAthedraal is er nog zo veel te zien, dus we hadden besloten wat langer te blijven. Deze stad ben ik in mijn eentje gaan ontdekken, echt schillen.
Een tip is bij San Juan even wat te pauzeren, dit logt op de route van de oorspronkelijke Sint Jacobsroute. Er is nog een ruïne en een soort boog, wat duid op een oude ingang, erg mooi.
Ik ga mezelf inbeelden hoe het hier 700 jaar geleden uitzag.
Een andermooi item is dat er in deserteren de ouste botten zijn ontdekt die te herleiden zijn aan de huidige mens.
Dit is nu als militair gebied afgezet en het wordt streng bewaakt, zodat er geen plunderaars komen.
De weg erlang lijkt wel op een oude Romeinse weg, vol metrotoestellen ronde stenen. Deze voel je goed onder je voeten, zeker als je schoenen gaan slijten na ongeveer 2000 km.
Hoe deden ze dit vroeger, wat zijn we toch verwend, en zo gaan mijn gedachte verder en zet ik weer de nodige stappen naar Santiago.
Het klinkt raar,Maarheeze zwaarder het is, hoe mooier ik de route vindt. Ik moet mezelf tegen komen en op het einde een schouderklopje geven, dat heb je weer mooi gedaan jongen.
Intussen zit ik al weer lang aan een pintje ( je weet wel, advies goed drinken ) en bemerk dat de tijd ook nu weer snel voorbij gaat.
Het leven is maar kort, dus mensen geniet ervan.
Mijmeren en met weemoed soms terug denken hoe het was mag gerust op zijn tijd, maar denk vooral hoe goed je het nu hebt of kan hebben.
De sleutel ben je echter zelf.
Welterusten, deze man mag weer gaan slapen, maar eerst nog even terug wandelen naar de Auberge van Santa Clara.

  • 11 Juli 2015 - 22:33

    Anneke:

    Ha Jeroen!
    Wat een belevenis moet het toch zijn om zo'n heel eind te lopen, al die ontmoetingen met andere wandelaars en al die mooie plekken die je aandoet. Het lijkt me geweldig. De kunst is ook om de tijd te nemen en ervan te genieten. Zo te lezen neem je nu ein-de-lijk de tijd daarvoor.
    Spanje is echt mooi, prachtige steden maar ook die kleine oude dorpjes zijn de moeite waard. Elk klein cafeetje heeft z'n charme. Hopelijk lukt het jullie om gezellige slaapadressen te vinden met een beetje goed bed. Je zult onderhand wel " moei voeten" hebben?!
    Vanuit een warm Rosmalen wil ik je nog veel wandelplezier wensen, toi toi toi!

    Groetjes, Anneke

  • 12 Juli 2015 - 14:55

    Monique:

    Ha Jeroen.
    Jee je bent in Spanje.Knap hoor.Ja je past je aan aan de situatie van dat moment.
    Als je dat kunt ben je al een heeel eind.Ik vind het geweldig wat je doet.En ik lees je verhalen met heel veel plezier.En dan vooral ook genieten van de omgeving.Hoe is het met je rug?Gaat dat al beter?Ik hoop het wel.
    Hier is het oke.Mariska en Patrick komen dadelijk op de koffie.Gisteren zijn Josef en Petra Bij hen op bezoek geweest.Erg leuk.Het heeft hier wat geregend vandaag is niet zo erg.Dan koelt het af.Maar het is deze aankomende week zo rond 21 graden.Jeroen nog heel veel succes!!!!groetjes Monique

  • 13 Juli 2015 - 00:56

    Paula:

    Ha Broertje,
    Ongelooflijk wat jij hier een prestatie neer zet!
    Super knap, maar ik begin je NU toch ook erg te missen hoor!
    Dus ik zal blij zijn als je weer richting huis komt.
    Heerlijk om alle verhalen en foto's van je te bekijken.
    Ik geloof goed dat het soms erg zwaar is en hopelijk heb je nog geen gaten in je schoenen gelopen, want dat loopt niet makkelijk (smile)
    Lief Broertje van me, niemand van onze Fam. zal je dit na doen! haha
    Dus blijf jezelf iedere dag maar een schouderklopje geven want dat heb je zeker verdiend Lieverd.
    Voor nu weer veel wandelplezier met een mooier uitzicht als graan en wat koeler weer.
    Dikke kus van je Zus xxx

  • 14 Juli 2015 - 14:51

    Monique Baudoin:

    Ha Jeroen,

    Er is niets egoïstisch aan tijd voor jezelf nodig hebben. Is het daar niet allemaal om begonnen?
    Ondertussen smul ik van je verhalen en wens je nog een gelukkige tijd in Spanje!

    Monique Baudoin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

Actief sinds 03 April 2015
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 31198

Voorgaande reizen:

27 April 2015 - 03 Augustus 2015

Mijn pelgrimstocht naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: