Santiago of aan de Costa del Sol - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Jeroen Slagers - WaarBenJij.nu Santiago of aan de Costa del Sol - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Jeroen Slagers - WaarBenJij.nu

Santiago of aan de Costa del Sol

Door: Jeroen slagers

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

05 Juli 2015 | Spanje, Pamplona

Momenteel houdt het weer iedereen bezig, zelfs in Nederland. Ik had vernomen code Oranje. dan ben je niet chauvinistisch.
Hier in Spanje is het gewoon code rood, ook al chauvinisten.
Alles beter als regen, maar de natuur smacht naar water, net als wij tijdens de route.
Ik heb besloten om nu minder km te wandelen, en ervoor te zorgen dat je voor de extreme hitte binnen ben. Later op de dag kunnenwe dan het dorpje of stad bezoeken, want ook hier heb je weer bijzondere bezienswaardigheden.
Prachtige gebouwen en kerken, een en al prcht en praal, dit is wel zo verschillend met Frankrijk.
In Baskenland is het wel zo zuiver en je ziet regelmatig hun vlag buiten hangen, ze zijn erg trots en vriendelijk. Mijn alpinopet gaf veel positieve reacties.
Intussen zit ik in de Rioja streek, bekend om hun goede wijnen.
Toch twijfel ik regelmatig tussen een sangria of een Rioja wijn. Ik heb immers het advies gekregen goed te drinken.
De laatste twee dagen wel veel op een zandpad langs de weg gelopen, met de eindeloze graanvelden in het vizier. Daarbij nog die brandende zon en de vele caminogangers voor je. Mijn gedachten vliegen overal naar toe, om niet te verzanden in verveling of zuchtgedrag.
Het zingen is ook op een lager pitje komen te staan, je moet niet overdrijven, zo goed zijn we ook niet , en we hadden ook nog geen aanbiedingen binnen voor de drie tobbers.
Onderweg kwamen we om 7.00 in de ochtend bij Santa Maria la real de Irache ( ja dit ga je zeker onthouden )
Ja, dat ga je zeker doen als ik je zeg, dat er wijn gratis geschonken werd, je kon dit zelf tappen via een kraantje, tevens kon je ook water tappen.
Jan de Belg vroeg of ik een foto wilde maken, natuurlijk geen probleem. Laat die nou net 2 x mislukken, dus ik moest telkens aanleggen. Zo daar hebben we deze dag ook geen last meer van.
Intussen z'n de Franse dames weer uit beeld verdwenen en we hebben ze ingeruild voor Italiaanse.
Rosa en Angela, ze zijn al 22 jaar vriendinnen van elkaar.
Ze lopen nu met ons op, wel gezellig, maar zij spreken geen woord Engels en wij geen woord Italiaans. Toch kun je met handen en voetenwerk een eind komen.
Gisteren in Santiago Domingo deal Calzada geweest. Wat een mooie cathedraal heft deze plaats, serieus, ben je ooit in de buurt ga er even langs. De Cathedraal is ook bekend om de kippen, Google maar eens.
Iedereen bedankt voor de leuke reacties

  • 06 Juli 2015 - 10:23

    Tilly Hendriks:

    Hallo Jeroen. Via mijn dochter: Marloes Cremers, collega van jou, heb ik gehoord dat je de camino loopt. Waarom mijn reactie: ik ben op 29 maart gestart in den bosch en de bedoeling was om in 4 maanden naar Santiago te lopen. Helaas heb ik na een week op moeten geven wegens een blessure.Terwijl ik een getrainde lopen ben. Jammer, maar een keer ga ik de camino lopen, zeker nu dat ik je verslagen aan het lezen ben. Super hoor, ik wens jou veel wandelplezier en zal zeker de verslagen blijven lezen. Groetjes Tilly

  • 06 Juli 2015 - 15:40

    Paula:

    Ha Broertje,
    Wat een gezellig reisverslag van je!
    De plaats Santa Maria la real de Irache zal ik inderdaad onthouden (smile)
    Daar wil je wel een weekje gaan logeren haha
    Hier in huis is het gelukkig wat afgekoeld, omdat er vannacht een koude wind erdoor heen is gegaan.
    Erg koud was die haha
    Maar nu is het weer goed vertoeven hier.
    Inderdaad beetje bij beetje met die Kilometers van je in dat warme weer.
    Fijn om te horen dat je het nog steeds naar je zin hebt en aan het genieten bent, ondanks de hitte.
    Wederom wil ik je weer veel wandelplezier toe wensen, met veel vocht (maakt niet uit welk vocht) en mooie plaatsen, natuur en gezellige mensen om mee te wandelen.
    Dikke kus van je Zus xxx

  • 07 Juli 2015 - 19:41

    Wim Van Veldhuizen:

    Hoi Jeroen, voor het eerst sinds tijden zit ik even alleen. Ik zit hier in een municipal in Reliegos (ca. 20k voor Leon). Ik ga als een speer. Ook ik mis het thuisfront, en heb er wel voor gekozen sneller te gaan. De afgelopen week heb ik meer dan 300k gelopen. Met vandaag de topper: 47,9k. De temperaturen zijn 1 a 2 graadjes lager dan bij jou. Vandaag prachtige velden met zonnebloemen gezien, en moest meteen aan jou denken. Ik heb ook leuke contacten onderweg, maar voor de meesten ga ik veel te snel. Dus de contacten heb ik op de terrasjes, de bars en natuurlijk 's avonds. Gezellig, soms goede gesprekken, en soms gewoon klets, zoals wij dat ook zoveel samen hebben gehad. Groet iedereen. Volgens mij kent iedereen op de camino mij nu (de man die zo snel en zoveel loopt). Doe je best.

  • 08 Juli 2015 - 17:41

    Bianca:

    Hoi Jeroen.
    Ik hoorde PAS vandaag dat je deze tocht aan het lopen bent. Cool (en stoer)!!!!! Ondanks je er al een hele tocht op hebt zitten (en ik nog niet alle verslagen heb gelezen) wil ik je vanuit het altijd zonnige Gemert nog heel veel plezier en kracht toe wensen met het uiteindelijk bereiken van je doel. Toi toi toi.... Groetjes Bianca en Stef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

Actief sinds 03 April 2015
Verslag gelezen: 592
Totaal aantal bezoekers 31182

Voorgaande reizen:

27 April 2015 - 03 Augustus 2015

Mijn pelgrimstocht naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: